کلوپ جوانان خیر-حامی معنوی موسسه

نقش موسسه قرض الحسنه جوانان خیّر در اجتماع، اقتصاد، پیشرفت و توسعه شهری، امور خی

صندوق قرض الحسنه کانون زمینه ساز تحقق شعار جهاد اقتصادی

نقش اقتصادی صندوق‌ قرض الحسنه جوانان خیر در اقتصاد جامعه و خانواده ها (سید جعفر فاطمی نوش آبادی)

 مطلب اختصاصی نویسنده وبلاگ(سیدجعفر فاطمی نوش آبادی)

 

فعالیت صندوقهای قرض الحسنه با هدف رفع مشکلات و گفتاری افراد آبرومند بوجود می آیند.

 

 فعالیت صندوق های قرض الحسنه امری خداپسندانه است که ربا در آن راهی ندارد، . افراد ،ارگانها ،مساجد و ادارات و خانواده ها  می توانند با راه اندازی چنین صندوق هایی بهترین الگو در ترویج فرهنگ و روحیه جهادی در جامعه باشند.

 

 قرض الحسنه در دین اسلام توصیه شده است و با توجه به نامگذاری سال 90 با عنوان جهاد اقتصادی توجه به سنت قرض‌الحسنه  نقش مهمی در زمینه‌ساز رفع فقر و گسترش عدالت خواهد داشت.

 

صندوق­های «قرض الحسنه» با انجام فعالیت­های مربوط بر ابعاد  مختلف اقتصادی خانواده . جامعه ، و نیز بر نحوه و میزان مصرف و توزیع درآمد تاثیر می­گذارند. در این پست  به صورت مختصر به بررسی هر یک از این تاثیرها می­پردازیم.

فرد و خانواری که امید دارد در آینده درآمد بیشتری داشته باشد، اقدام به استقراض از قرض الحسنه  کرده، وبه وسیله­ی آن، کالاهای مصرفی مورد نیاز خود را فراهم می­کند و پس از تحقق درآمد به تدریج قرض خود را پرداخت می­کند. اگر این قرض نبود، یا آن کالا خریداری نمی­شد و یا با تاخیر زمانی خریداری می­شد.

صندوق­ قرض الحسنه وجوه مازاد بر نیاز برخی خانوارها و مؤسسات را جمع آوری  کرده، در اختیار نیازمندان قرار می­دهند و آنان را توانا بر خرید کالاها و خدمات و مصرف آن­ها می­کنند و این فرایند در تمام زمان­ها ادامه دارد. در نتیجه اولا مصرف تا حدودی افزایش می­یابد و ثانیا از ثبات نسبی برخوردار می­شود و از این طریق سطح عمومی قیمت­ها و تثبیت اقتصادی تاثیر می­گذارند.

زمانی که شخصی  مازاد پول خود را برای مدتی به کسی قرض الحسنه می­دهد، در واقع از هزینه­ی فرصت پول خود صرف­نظر کرده، آن را در راه خدا انفاق می­کند و به همین جهت از ثواب و اجر اخروی برخوردار می­شود. گیرنده­ی قرض - که در واقع فردی نیازمند است و اگر نمی­توانست قرض الحسنه بگیرد، ناچار بود کالا یا خدمات مورد نیاز خود را به قیمتی بالاتر خریداری کند - از ما به التفاوت قیمت نقد و نسیه منتفع می­شود؛ در نتیجه یک جریان درآمدی از طرف افراد خیر به سود افراد نیازمند شکل می­گیرد.

 

صندوق قرض الحسنه - که جریان جذب و اعطای قرض الحسنه را بین دو گروه صاحبان وجوه مازاد و نیازمندان فعال می­کنند - در حقیقت توزیع مجددی نسبت به درآمدها به وجود می­آورند و در مجموع، توزیع در آمدها و ثروت­ها در جامعه را عادلانه­تر می­کنند. واین است هنر افرادی  چون رحیم قاسمی ، مدیر عامل جوان و توانمند موسسه قرض الحسنه جوانان خیر در یک دهه فعالیت خود توانسته است سنت قرض الحسنه را در شمال غرب کشور بسط و گسترش داده و در حال حاضر با بیش از ۵۷ شعبه در استانهای آذربایجان شرقی و غربی ، اردبیل و کردستان و با بیش از ۸۵۰ نفر کارمند به فعالیت افتخار آمیز خود ادامه دهد.

.  در یک جمع­بندی می­توان اثبات کرد که اگر تاثیر عمل­کرد صندوق­های قرض الحسنه  ، برنامه­ریزی و کنترل شود، وجود صندوق­ها و عمل­کرد سالم و صحیح آن­ها می­تواند نقش بسیار مثبتی بر کل اقتصاد جامعه داشته باشد وحتی در ایجاد کار واشاغال هم موثر باشد.چنانکه مدیر عامل جوان و توانمند موسسه قرض الحسنه جوانان خیر  با ااشتغال زایی برای ۸۵۰ نفر جوان در شمال غرب کشور ، سهم بسزایی در رفع معضل بیکاری در این منطقه از کشور داشته و بدون شک کار آفرین نمونه کشوری می باشد.

 

فرهنگ غنی اسلامی با برانگیختن انگیزه­های معنوی درصدد تنظیم رفتارهای اقتصادی در جهت رفع نیازهای اجتماعی است. در این میان شاید قرض الحسنه تنها موردی است که در مقام پاداش از صدقه پیشی می­گیرد به گونه­ای که پیامبر اکرم(ص) می­فرمایند: «شب معراج بر درب بهشت، این نوشته را دیدم: صدقه به ده برابر و قرض به هجده برابر پاداش داده می شود».2

امام باقر(ع) فرمود: «کسی که به دیگری قرض بدهد تا در وقتِ وسعتِ مالی، آن را باز پس دهد، در این مدت مال او به­عنوان صدقه محسوب می‌شود و خودش نیز ثواب عبادت با ملائکه را دارد».3

در برخی احادیث وارد شده است: «علی باب الجنه مکتوب القرض ثمانیه عشر و الصدقه بعشر و ذلک لان القرض لا یکون الا فی ید المحتاج و الصدقه ربما وقعت فی ید غیر محتاج4 - حضرت امام صادق(ع) فرموده است: - بر درب بهشت نوشته شده، که پاداش صدقه ده و پاداش قرض هجده؛ زیرا قرض همیشه در دست افراد نیازمند قرار می­گیرد ولی صدقه گاهی در دست افراد غیرمحتاج قرار می­گیرد.»

پیامبر خدا(ص) فرمود: «هر کس به برادر مؤمنش قرض دهد، به ازای هر درهم آن، به وزن کوه­های احد، رضوی و طور سینا، حسنات در ترازوی اعمال وی نهاده می­شود و اگر پس از فرا رسیدن مهلت با او مدارا کند، از پل صراط بدون رسیدگی به حساب، چون برق سریع و درخشنده می­گذرد و هیچ عذابی نمی­بیند و هر کس که برادر مسلمانش از وی یاری طلبد امّا او قرض ندهد، هنگامی که پروردگار نیکان را پاداش می­دهد، بهشت را بر او حرام می­سازد.5

همه­ی گناهان شهید مورد بخشش قرار می گیرد، غیر از دِین او که تا زمان پرداخت، همچنان مانع از داخل شدن او به بهشت می­گردد.6

البته قرض­دهنده بر اساس اعتقاد به ارزش­های دینی یا حس نوع­دوستی به این عمل نیکو اقدام می­کند و با کسب ثواب اخروی یا ارضای حس نوع­دوستی، مطلوبیت کسب می­کند اما در هر حال اثر خارجی این رفتار اقتصادی، چشم­پوشی از درآمد فرصت استفاده از وجوه، توسط صاحبان ثروت و انتقال آن به نیازمندان است؛ یعنی انتقال درآمد از طبقات بالای درآمدی به سطوح پایین­تر جامعه و در نتیجه بهبود توزیع درآمدها و شاخص ضریب جینی و مانند آن. 

پیاده‌سازی قرض‌ الحسنه با برنامه‌های مدرن در اموری مشخص و با شرط‌های خاص، می‌‌تواند زمینه­ی مشارکت عمومی و کاهش آثار سوء مداخله­ی دولت در اقتصاد را به همراه داشته باشد. البته به­طور معمول، قرض‌ الحسنه با ریسک عدم بازپرداخت همراه است. بنابراین با توجه به وظیفه­ی دولت در نظارت بر فعالیت‌های بخش خصوصی جهت اجرای احکام و جلوگیری از انحراف از اهداف اقتصادی، دولت می­تواند با دخالت در قرض‌ الحسنه به عنوان یک نهاد ناظر و حامی، حاضر باشد. همچنین در قرض ‌الحسنه توجه ویژه‌ای به توان اقتصادی افراد جامعه شده است و وظیفه­ی تأمین نیازهای جمعی زندگی افراد به عهده­ی مردم گذاشته شده است تا با استفاده از ابزار قرض، به صورت تدریجی نسبت به رفع نیازهای هم و ایجاد توزیع مناسب‌تر درآمدها کمک کنند.

 

نتیجه اینکه با توجه به رشد  قرض الحسنه جوانان خیر این کار و پروژه می تواند بعنوان یک نمونه موفق برای سایر نقاط کشور نیز معرفی شود.

اینجانب بالشخصه از طریق مسابقه وبلاگ نویسی با این موسسه آشنا شدم و بر خود بالیدم که چنین جوانان برومند ، با جربزه و متفکری در کشورم وجود دارند که می توانند چنین نقش موثری در اقتصاد جامعه و مردم داشته باشند.

نگاهی کوتاه به عملکرد این موسسه می تواند ،بعنوان الگویی برای سایر نقاط کشور مورد استفاده قرار گیرد.

امید است جوانان سایر مناطق نیز با پیروی از این الگو و استفاده از تجارب جوانان این موسسه بتوانند این سنت نیک را در این کشور اسلامی گسترش دهند.

من در همین جا بعنوان یک همنوع از مدیر و مسولان این موسسه تقا ضا میکنم تجارب خود را به صورت  مکتوب در سایت انتشار دهند. همچنین در کتابی به چاپ برسانند و در قالب لوحهای فشرده و فیلم در اختیار سایر همو طنان قرار دهند.

 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم آبان 1390ساعت 18:47  توسط سیدجعفر فاطمی نوش آبادی  |